حسابداری حرفه و یا فرآیندی است که وظیفه ثبت رویدادهای مالی، دسته بندی، خلاصه سازی و طبقه بندی حساب ها را دارد که خروجی آن گزارشات متنوع حسابداری و مهم ترین و حیاتی ترین آن، صورت های مالی مقایسه ای با یادداشت های توضیحی است. از حسابداری مالی گرفته تا حسابداری بازرگانی، مالیاتی و مدیریت، همگی در نهایت با ارائه اطلاعات مالی (گزارشات) به مدیریت و اعضای هیئت مدیره و سایر استفاده کنندگان کمک شایان و غیر قابل انکاری برای کنترل هزینه ها و افزایش درآمدها می کند. هر شخص حقیقی یا حقوقی، که دارای حرفه و کار تجاری است، دارای یک سیستم مالی می باشد. بدین شکل که در هنگام فعالیت تجاری خود هر روز مبالغی را به صورت پول، سند یا کالا دریافت و یا پرداخت نموده و در نرم افزار مالی خود ثبت می کند که تمام این ها جزو برنامه امور مالی یا سیستم امور مالی به حساب می آید.

امور مالی چیست؟

امور مالی (Finance) یک اصطلاح وسیع از نظر معنا می باشد. اما به طور کلی وقتی در مورد امور مالی بحث می شود، هدف ما نحوه مدیریت منابع و معارف مالی و داشتن ساختار منظم برای عملیات موثر بر وجوه نقد یک شرکت می باشد.

اشخاص در امور مالی، داشته های مالی خود را ایجاد و در مورد انواع دارایی ها و در برخی مواقع در مورد اعتبارات و تسهیلات بانک و سرمایه گذاری و سایر امور خود که بر جزئیات نقدی شرکت (به عبارت دیگر اندوخته های پولی) تاثیر داشته باشد، مطالعه و تصمیم گیری می کنند.