تغییرات شرکت ها

تغییرنام شرکت:

امروزه تغییر نام شرکت با حداقل 3 سیلاب که کلمات با ریشه فارسی و خاص می باشد صورت میگیرد.

اسم‌های خاص را به چهار دسته می‌توان تقسیم کرد:

  • اسم مخصوص انسان‌ها: مانند «سهراب»، «مهتاب».

  • اسم مخصوص حیوان‌ها: مانند «رخش»، «شبدیز»

  • اسم مخصوص اماکن مختلف جغرافیایی مانند «آسیا»، «ایران»، «یاسوج»

  • اسم مخصوص اشیائی که بیشتر از یکی نیستند: مانند «انجیل»، «تخت طاووس»، «کوه نور»

اسم خاص را جمع نمی‌بندند، بدون “ی” نکره می باشد

تغییر موضوع شرکت:

تغییر موضوع شرکت با توجه به نیازهای شرکت صورت میگیرد با توجه به موضوع اصلی شرکت موضوع عمومی هم در ادامه ی تغییر موضوع قرار میگیرد.

موضوع عمومی شامل موارد زیر می باشد:

انجام کلیه فعالیت های بازرگانی مجاز در زمینه ی خرید و فروش و واردات و صادرات و خدمات پس از فروش کلیه ی کالاهای مجاز بازرگانی و ترخیص کالا ها از گمرکات داخلی و خارجی بین المللی ، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ، انعقاد قرارداد داخلی و خارجی و با اشخاص حقیقی و حقوقی ، اخذ و اعطای نمایندگی داخلی و خارجی، گشایش حساب و اعتبار اسنادی و اعتبارات ریالی و ارزی و ال سی و ضمانت نامه و حوالجات و فاینانس و ریفاینانس و اخذ وام نزد بانک ها و موسسات مالی و شرکت های داخلی و خارجی شرکت در نمایشگاه ها و سمینارهای داخلی و خارجی.

تغییر شرکت
تغییر شرکت

تغییر آدرس شرکت:

تغییر آدرس به دو صورت انجام میشود:

تغیر آدرس در همان واحد ثبتی: که آدرس در همان شهر که شرکت بوده تغییر میکند.

تغییر آدرس از یک واحد ثبتی به یک واحد ثبتی دیگر: که در این صورت آدرس شرکت به شهر دیگر یا استان دیگر تغییر می کند که پس از آن شماره ثبت شرکت هم تغییر میکند

نکته:هیئت مدیره می تواند مرکز شرکت را به هر کجا که صلاح و مصلحت بداند منتقل و یا شعبی را تأسیس نماید.

تغییرات سرمایه:

در تغییرات سرمایه ی شرکت سرمایه افزایش یا کاهش می یابد.

تغییرات سرمایه با توجه به نوع شرکت اعم از مسئولیت محدود یا سهامی خاص و … متفاوت است.

در شرکت مسئولیت محدود افزایش/کاهش سرمایه به صورت افزایش/کاهش سرمایه از طریق افزایش/کاهش میزان سهم الشرکه اعضا یا افزایش/کاهش سرمایه با ورود/خروج شریک صورت میگیرد که در افزایش سرمایه به صورت نقدی با پرداخت مبلغ افزایش به بانک و به صورت غیر نقدی با تایید کارشناس رسمی دادگستری صورت می گیرد

در شرکت سهامی افزایش سرمایه از سه طریق صورت میگیرد:

پرداخت نقدی: گواهی بانکی مبلغ افزایش سرمایه سپرده گذاری می گردد.

مطالبات حال شده: افزایش سرمایه در این حالت از طریق مبلغ طلب سهامداران از شرکت می باشد.

از طریق ارزیابی تجهیزات و اموال شرکت که با تاییدیه کارشناس رسمی دادگستری صورت میگیرد.

افزایش/ کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره:

تعداد اعضا در شرکت مسئولیت محدود حداقل 2 نفر و در شرکت سهامی حداقل 3 نفر می باشد که از این مقدار نباید کمتر شود.

تغییر شرکت
تغییر شرکت

تمدید یا تغییرات سمت اعضا

مدت زمان سمت اعضا و مدیرعامل یک شرکت در اساسنامه و اظهارنامه شرکت به هنگام تاسیس مشخص است در شرکت های مسئولیت محدود سمت ها نا محدود و در شرکت های سهامی 2 ساله می باشد که قبل از تاریخ پایان سمت باید تمدید گردد که در غیر اینصورت امور شرکت فاقد اعتبار میشود.

اما اگر این تغییرات در شرکت مسئولیت محدود به این صورت باشد که نیاز به خروج یا ورود شخص دیگری باشد متفاوت باشد

ورود با افزایش سرمایه شریک (ارائه ی گواهی بانکی افزایش سرمایه الزامی ست) ، خروج با کاهش سرمایه شریک که در این حالت شریک از شرکت خارج شده و دیگر حق و سمتی در شرکت ندارد و پس از تغییرات شرکاء، شرکای جدید باید سمت جدیدشان در شرکت مشخص شود.

نکته: میزان سرمایه ی ثبت شده زمانی که ورود و خروج شرکا صورت می گیرد نباید تغییر کند.

ورود و خروج در شرکت های سهامی با نقل و انتقال سهام صورت میگیرد که در این صورت شخص انتقال دهنده ی سهام، کل سهام یا بخشی از آن را انتقال می دهد. همچنین شخص انتقال دهنده ملزم به پرداخت مالیات بر نقل و انتقال سهام که 4% از مبلغ مالیات سهام انتقالی است می باشد.

نکته: در صورت فوت یکی از شرکاء سهام شخص به صورت قهری انتقال میابد.

تغییر یا تمدید سمت بازرسین:

بازرس در هر شرکت سهامی کسی است که اختیار نظارت در اعمال هیئت مدیره و تفتیش اعمال و دفاتر و حق هر گونه اظهار نظر در امور جاری شرکت را دارد. این بازرس در شرکت سهامی خاص می‌تواند از اعضا شرکت باشد ولی در شرکت سهامی عام باید خارج از اعضا و سهامداران باشد و باید اینها نامشان در فهرست رسمی بازرسان شرکتها قیدشده باشد. مدت زمان سمت بازرس 1 سال مالی می باشد که مدت سال مالی در اساسنامه تعریف گردیده

حق امضا:

حق امضا در شرکت یا به صورت منفردا (تک امضا) یا متفقا (امضا بیش از یک نفر) به همراه مهر شرکت تعریف می شود، این امضا هم در امور مالی اوراق بهادار و تعهد آور و هم در امور عادی و اداری تعریف میشود.

روزنامه کثیرالانتشار:

دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر میگردد به عمل خواهد آمد و دستور جلسه و تاریخ و محل تشکیل مجمع با قید ساعت و نشانی کامل در آگهی ذکر خواهد شد.

نکته: در مواقعی که کلیه صاحبان سهام در مجمع عمومی حاضر باشند انتشار آگهی و رعایت تشریفات دعوت الزامی نیست.

تغییرات شرکت
تغییرات شرکت

انحلال شرکت و مدیر تصفیه:

1.در مواردی که براثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیأت مدیره مکلف است طبق ماده 141 لایحه قانونی  اصلاح قسمتی از قانون تجارت، بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات قانونی، سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

 2.در صورتی که هیأت مدیره شرکت به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذی نفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.

 3.موارد مذکور در ماده 199 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت:

شرکت سهامی در موارد زیر منحل می‌شود:
1 – وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.
2 – در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر این که مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد.
3 – در صورت ورشکستگی.
4 – در هر موقع که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد.
5 – در صورت صدور حکم قطعی دادگاه.

در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکت را منحل نماید ضمن تعیین مدیر تصفیه و آدرس محل تصفیه صورت جلسه انحلال را ظرف مدت 5 روز از تاریخ تشکیل مجمع عمومی به اداره ثبت شرکتها ارسال تا پس از ثبت در روزنامه رسمی آگهی شود.

هرگاه شرکت طبق مندرجات ماده فوق منحل گردد تصفیه امور آن با متابعت از مقررات مواد مربوطه لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به عمل خواهد آمد.

تاسیس شعبه جدید و انتخاب مدیر شعبه:

هیئت مدیره می تواند مرکز شرکت را به هر کجا که صلاح و مصلحت بداند منتقل و یا شعبی را تأسیس نماید. مدیر شعبه می تواند از اعضا یا خارج از اعضا باشد.

تغییر مفاد اساسنامه:

سهامداران می توانند در چارچوب قانون تجارت برخی مفاد اساسنامه را تغییر دهند.

تبدیل نوع شرکت:

تبدیل شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص و از سهامی خاص به سهامی عام امکان پذیر می باشد که در این صورت تعداد اعضا سرمایه موضوع و… باید به میزان مورد نیاز قانونی برسد، همچنین گزارش وکیل دادگستری نیز مبنی بر تایید تبدیل نوع شرکت است تصویب اساسنامه ی جدید و اظهارنامه شرکت هم از مواردی است که می بایست تنظیم گردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *