آیسیک (ISIN) کد یک استاندارد بین المللی برای شناسایی اوراق بهادار است.

اصطلاح “کد آیسیک” به معنای کد شناسایی اوراق بهادار بین المللی می باشد.

ویژگی های اصلی کد آیسیک عبارتند از:

– این کد 12 کاراکتری است که به طور منحصر به فرد هر ابزار مالی را شناسایی می کند.
– کد آیسیک شامل دو حرف ابتدایی است که مشخص کننده کشور صادرکننده است.
– این کد توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تعریف شده است و بر اساس آن اوراق بهادار در بازارهای مالی شناسایی می شوند.
– کد آیسیک برای انواع مختلف اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه، گواهی سپرده و … استفاده می شود.
– این کد به طور گسترده در صنعت مالی و بازارهای سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد.

در مجموع، کد آیسیک یک استاندارد بین المللی مهم است که به منظور شناسایی منحصر به فرد اوراق بهادار در سراسر جهان طراحی شده است.

امور مالی
امور مالی

اینتا کد چیست؟

مالیات از آن دسته موضوعاتی است که بیشتر صاحبان کسب و کارها با آن درگیر هستند. به همین منظور سازمان امور مالیاتی کشور راهکارهایی برای بهره مندی بیشتر استفاده کرده است. کد مالیاتی هم از همین دسته راهکارها است و تا زمانی که کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌ها کد مالیاتی نداشته باشند، مجاز به داشتن درگاه پرداخت برای انجام تراکنش‌های بانکی نخواهند بود.

معرفی اینتاکد مالیاتی
برای هوشمند سازی مالیات کد مالیاتی ارائه شد.

اینتاکد مالیاتی به مشاغل، شناسایی و طبقه بندی آنان کمک می کند. هر واحد اقتصادی در کشور در واقع شناسه ای خاص دارد که توسط سازمان امور مالیاتی مشخص شده است.

سازمان مالیات برای هریک از فعالیت های اقتصادی و مشاغل یک کد مالیاتی اختصاص می دهد که اینتاکد نامیده می شود. اینتاکد به شما این امکان را می دهد که تعریف دقیقی از فعالیت های خود برای سازمان مالیات داشته باشید. تخصیص اینتاکد مالیاتی برای مشاغل جهت افزایش دقت در طبقه بندی و تسهیل شدن امور مالیاتی آنان کاربرد دارد.

اینتا کد انواع مشاغل را به سه دسته تقسیم می کند: بخش تولید، بخش بازرگانی و بخش خدمات.
این دسته بندی کمک می کند صاحبان کسب و کار به راحتی خود را در دسته مناسب قرار دهند و بستر تازه ای برای شناختن فعالیت های داخلی و خارجی یا واردات و صادرات ایجاد کنند. همچنین به گونه ای طراحی شده که امکان حمایت از تولیدات داخلی بهتر فراهم شده است. شرکت های بازرگانی علاوه بر اینتاکد مالیاتی برای انجام امور واردات و صادرات خود هم نیاز به کد اقتصادی دارند.

ارزش افزوده
ارزش افزوده

اینتاکد مالیاتی چه ویژگی هایی دارد ؟
تمامی مشاغل با اینتا کد خود می توانند از مزایای عدالت مالیاتی بهره ببرند و روز به روز به مالیات روشن و واقعی نزدیک شوند. مشاغلی می توانند اینتاکد مالیاتی داشت باشند که ابهامی در نوع فعالیت آن ها وجود نداشته باشد. مزیت اصلی این کد این است که فعالیت های قدیمی بتوانند کد های آیسیک را با کدهای طراحی شده تطابق دهند.
با داشتن کدمالیاتی می توانید از تبصره ماده ۱۰۰ بهره ببرید و اظهارنامه مالیاتی را به کمک آن ارائه دهید. درحال حاضر ارائه اظهارنامه مالیاتی بدون داشتن اینتاکد امکان پذیر نیست، به همین خاطر بهتر است تمامی بنگاه های تجاری برای گرفتن این کد اقدام کنند.
تمام معاملاتی که با اینتاکد مالیاتی انجام می شود توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته می شود. پس از این که سازمان امور مالیاتی فعالیت جدیدی را شناسایی کرد، می تواند آن را به فعالیت های قبل اضافه کند. اگر در حیطه فعالیت های بازرگانی فعالیت کنیم طبقه بندی و کدگذاری با توجه به تولیدات داخلی صورت می گیرد و می توانیم از سیاست های حمایتی کشور استفاده کنیم.

چه کسانی به اینتاکد نیاز دارند؟
تمام مودیان مالیاتی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتاکد احتیاج دارند. در واقع، تمامی مودیان مالیاتی باید فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت کرده و اینتاکد دریافت کنند. تمامی مشاغل باید اینتاکد مالیاتی داشته باشند تا معاملات خود را انجام دهند و در سازمان امور مالیاتی شناخته شوند. نظام مهندسی هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است مهندسین هم برای گرفتن اینتاکد مالیاتی اقدام کنند و مراحل پیش ثبت نام را طی کنند.

مهندسین ناظر باید اطلاعات هویتی خود را تکمیل کرده و در سامانه اینتاکد، فعالیت خود را ثبت کنند. مشاورین املاک باید در طول سال چهار بار اظهارنامه در اداره مالیات ثبت کنند و از این طریق ۹ درصد از کمیسیون دریافتی خود را از طریق سامانه پرداخت کنند.

چگونه اینتاکد بگیریم؟
متقاضی برای دریافت اینتاکد لازم است به سایت جامع مالیات رجوع کرده و با پرکردن اطلاعات هویتی در پرونده الکترونیک، فعالیت خود را با داشتن اینتاکد آغاز کند. ابتدا به سایت سازمان مالیاتی مراجعه کرده و از قسمت میز خدمت و بخش پیش ثبت نام، فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنید. پس از ورود به سایت در مرحله پیش ثبت نام، اطلاعات پایه ای مربوط به فعالیت های اقتصادی وارد می شود و سپس پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور ارسال می شود.

درصورتی این پیامک را دریافت می کنید که اطلاعات وارد شده از طرف شما با استعلام از منابع معتبر سازمانی تایید شده باشد و با مشاهده هرگونه مغایرت، امکان رفتن به مرحله دوم را مطلقا نخواهید داشت. پس حتی الامکان سعی کنید اطلاعات خود را در تمامی مراحل با دقت وارد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *